The browser you are using is not supported by this website. All versions of Internet Explorer are no longer supported, either by us or Microsoft (read more here: https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Please use a modern browser to fully experience our website, such as the newest versions of Edge, Chrome, Firefox or Safari etc.

Nils Ryde

Nils Ryde

Lumen Accipe et Imperti - Föreläsning och motivation

Author

• Nils Ryde
  • Felix Ryde
  • Tanja Nymark

• Malin Irhammar
  • Gunilla Amé
  • Hans Adell

Summary, in Swedish

Abstract in Undetermined

Vi problematiserar den kritik mot föreläsningsbaserat lärande vid universitet och högskolor, som är vanlig i dagens pedagogiska diskussioner. Vi baserar vårt arbete på enkätundersökningar och på djupintervjuer av studenter på grundutbildningskurser i fysik vid Lunds universitet och Kungliga Tekniska högskolan. Vi anser att den rådande bilden av föreläsningens värde bör nyanseras så att man inte bortser från det unikt positiva hos en bra föreläsning. Man bör därför inte förkasta denna pedgogiska metod, utan, väl förberedd, har föreläsningen en viktig och uppskattad roll i inlärningen.

Department/s

• Lund Observatory - Undergoing reorganization